torsdag 24 september 2009

Min rygg

När jag var 20 år fick jag mitt första och hittills enda ryggskott. Sjukgymnasten som jag gick till då rekommenderade mig att träna, hon menade att jag behövde det för att klara mig från ryggproblem i framtiden. Jag följde hennes råd och har tränat regelbundet sen dess. Periodvis ganska mycket och ibland lite mindre, men ryggen har jag klarat de dryga tio år som gått sen jag fick rådet. Inte heller under graviditeten hade jag några större problem (även om jag blev trött i ländryggen när jag suttit eller stått still länge).

Men den senaste tiden har min rygg börjat ge sig till känna igen och jag föröker göra det jag kan för att undvika större problem. Strävar efter en starkare kropp, för lille E:s skull. En muskelsvag son behöver föräldrar med muskler.

Jag försöker träna 3 gånger i veckan. Jag försöker tänka på hur jag sitter och hur jag står. Och inte minst, jag försöker tänka på att lyfta och bära lille E på rätt sätt och inte i onödan. Vilket ibland är lättare sagt än gjort... Men jag försöker. Och idag känns ryggen bättre igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å, träna skulle jag också behöva göra! Tänk att det skall vara så svårt att fortsätta - för börjat träna har jag gjort mååånga gånger =)
/Erika